باکتریهای روده ممکن است از فرد در برابر دیابت محافظت کنند

11 آوریل 2017- یک مطالعه‌ی جدید توسط محققان دانشگاه شرق فنلاند نشان داد که غلظت بالایی از اسید Indolepropionic در سرم، از فرد در برابر ابتلا به دیابت نوع 2 محافظت می‌کند. اسید Indolepropionic متابولیتی است که توسط باکتریهای روده تولید می‌شود و تولید آن با رژیم ‌های غنی از فیبر افزایش می‌یابد. به گفته‌ی محققان، این کشف دیدگاه جدیدی را به نقش باکتریهای روده‌ای در فعل و انفعالات با رژیم غذایی، متابولیسم و سلامت ارائه داده است.

این یافته‌ها در مجله‌ی Scientific Reports منتشر شده است. این تحقیق در مرکز متابولومیک LC-MS در دانشگاه شرق فنلاند با همکاری تعداد زیادی از موسسات تحقیقاتی فنلاندی و سوئدی انجام گردید.

 محققان دو گروه از افراد شرکت کننده در مطالعه ی پیشگیری از دیابت در فنلاند (DPS) را با یکدیگر مقایسه نمودند. در شروع مطالعه همه‌ی افراد شرکت کننده دارای اضافه وزن بوده و به اختلال تحمل گلوکز مبتلا بودند. محققان مشخصات متابولیت های سرمی 200 نفر از شرکت کنندگان را که به اختلال تحمل گلوکز مبتلا بودند و در طی 5 سال اول تحقیق به دیابت مبتلا شدند را با  متابولیت‌های سرمی افرادیکه در طی 15سال دوره ی پیگیری به دیابت نوع 2 مبتلا نشده بودند، مقایسه کردند.

به جای تمرکز بر تنها تعداد کمی از مارکرهای از پیش تعریف شده، تفاوت بین این دو گروه توسط آنالیز متابولیک غیر هدفمند، تجزیه و تحلیل شد. در این روش پروفایل متابولیکی شرکت کنندگان برای غلظت چندین متابولیت بررسی می گردد.

بیشترین تفاوت در پروفایل متابولیکی افراد مبتلا به دیابت نوع 2 و افرادیکه به این بیماری مبتلا نشده بودند غلظت اسید Indolepropionic و متابولیت‌های چربی خاصی بود.

محققان کشف کردند که وجود غلظت بالایی از اسید Indolepropionic در سرم، از فرد در برابر  ابتلا به دیابت محافظت می‌کند. همانطور که گفته شد این اسید یکی از متابولیت‌های تولیدشده توسط باکتریهای روده است و رژیم‌های غذایی غنی از غلات کامل و فیبر موجب افزایش غلظت اسید Indolepropionic می‌شود. همچنین بنظر می‌رسد غلظت بالاتر این اسید به ترشح بیشتر انسولین توسط سلولهای بتا در پانکراس کمک می کند که ممکن است تأثیر محافظتی اسید Indolepropionic را توضیح دهد.

علاوه بر یافته‌های مطالعه‌ی DPS، محققان ارتباط بین اسید Indolepropionic را با خطر دیابت همچنین در دو مجموعه‌ی داده های دیگر مبتنی بر جمعیت از دو مطالعه ی : سندرم متابولیک در مردان فنلاندی (METSIM) و در پروژه‌ی مداخله‌ی سوئدی وستربوتن (VIP) بررسی کردند. نتایج این بررسی ها نیز نشان داد که اسید Indolepropionic از فرد در برابر ابتلا به دیابت محافظت می کند.

 در این مطالعه‌ همچنین متابولیتهای جدید چربی که در غلظت‌های بالا با بهبود مقاومت به انسولین و کاهش خطر ابتلا به دیابت نقش دارند، شناسایی گردید. غلظتاین متابولیت‌ها همچنین با چربی موجود در مواد غذایی ارتباط دارد: هر چه غلظت چربی‌های اشباع در رژیم غذایی کمتر باشد غلظت این متابولیت‌ها بالاتر می‌رود. مشابه با اسید Indolepropionic بنظر می‌رسد، غلظت بالایی از این متابولیت‌های چربی با محافظت در برابر التهاب خفیف مرتبط است.

 دکتر Hanhineva از دانشگاه شرق فنلاند می‌گوید: در مطالعات پیشین نیز ارتباط باکتریهای روده با خطر بیماری در افراد دارای اضافه وزن مشخص شده بود، یافته‌های ما نشان داد که اسید Indolepropionic ممکن است یکی از عواملی باشد که واسطه ی ایجاد اثرات حفاظتی تغذیه و باکتریهای روده‌ای است.

شناسایی مستقیم باکتریهای روده‌ای فرایندی پیچیده است به همین دلیل است که شناسایی متابولیتهای تولید شده توسط باکتریهای روده‌ای روش عملی تری برای تجزیه و تحلیل نقش باکتریهای روده  در پاتوژنز بیماریها، برای مثال دیابت است.

 مطالعه‌ی پیشگیری دیابت فنلاند اولین مطالعه‌ی تصادفی و کنترل شده برای مداخلات شیوه‌ی زندگی است که نشان می دهد می‌توان از اختلال تحمل گلوکز و دیابت نوع 2 بوسیله‌ی تغییرات شیوه‌ی زندگی جلوگیری نمود. مهمترین تغییرات در شیوه‌ی زندگی شامل کاهش وزن، ورزش بیشتر و تنظیمات تغذیه‌ای است که شامل مصرف محصولات حاوی غلات کامل، میوه‌جات و سبزیجات تازه است.

 منبع و سایت خبر:

Scientific Reports, 2017; 7: 46337 DOI: 10.1038/srep46337

www.sciencedaily.com/releases/2017/04/170411090159.htm